Studiedag ICT en Onderwijs in de Humaniora
Keynote: Hoe passend is het reguliere onderwijs?
dr. Hans van Driel
Tilburg University
Het reguliere onderwijs is over het algemeen opgebouwd zoals zovele andere instituties: hierarchisch, top down, eenrichtingsverkeer, gestructureerd, met maar 1 doel: controle houden. Dit heeft ontegenzeggelijk een effect op de studenten die binnen dit wereldbeeld worden opgevoed. Zij stellen aan de docent telkens 1 urgente vraag: "Zeg mij wat ik moet doen.' Deze samenleving 1.0 die opleidt tot imitatiegedrag, staat anno 2012 gelukkig onder grote druk. Samenleven 3.0 roert zich op alle gebieden met een tegengestelde agenda. In mijn voordracht schets ik kort de botsende wereldbeelden die achter beide opties schuilgaan. En geef ik een aantal realistische alternatieven waarmee we morgen aan de slag kunnen.
Hans van Driel (1952) onderzoekt en doceert op gebieden als 'Beeldcultuur', 'Mediawijsheid in een veranderend samenleven' en 'Invloed van digitalisering'. Hiernaast is hij vice-decaan Onderwijs van de Faculteit Geesteswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Zijn belangstelling gaat met name uit samenleven 3.0, een vorm van samenleven waarin eerdere innovatieve idee-en, zoals de meervoudige intelligentie van Gardner en de leerstijlen van Kolb, een vruchtbare bodem lijken te vinden.
sluit venster